RCKiK Katowice

Odświeżenie identyfikacji wizualnej i obsługa komunikacyjna

Klient

Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach

Co zrobiliśmy

Projekt i wdrożenie strony internetowej
Odświeżenie materiałów drukowanych
Obsługa mediów społecznościowych
Oznakowanie placówek
Kampania Bliscy Krewni

Działalność Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach obejmuje przede wszystkim zaopatrywanie w krew i jej składniki ponad 140 szpitali i klinik województwa śląskiego. Każdego dnia Centrum wydaje do szpitalnych Banków Krwi od 200 do 250 litrów krwi. W ciągu przeszło 70 lat funkcjonowania pobrano krew od ponad 5 milionów krwiodawców. 

Zespół projektowy

Daria Miller, Magdalena Baljon, Magdalena Chmiel, Mateusz Krzemiński, Kamil Jędrkiewicz, Igor Podlawski

Wyzwanie

Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach zaopatruje w krew placówki medyczne na obszarze województwa śląskiego. To bardzo odpowiedzialne zadanie, dlatego zachęcenie ludzi do oddawania krwi wymaga wszelkich nakładów sił.  Dotychczasowa komunikacja nie do końca spełniała swoje zadania. Identyfikacja wizualna była przestarzała, a strona internetowa nieintuicyjna i przeładowana informacjami. Wyznaczyliśmy jasny cel – sprawić, by RCKiK odzyskało odpowiedni sobie, przyjazny wizerunek. 

Strona internetowa

Poprzednia strona RCKiK była przestarzała pod względem wizualnym. Panował na niej chaos informacyjny oraz nie spełniała norm WCAG 2.0. Zgodnie z tymi normami każda strona instytucji publicznej musi spełniać ustawowy obowiązek dostępności dla wszystkich użytkowników. Naszym zadaniem było umożliwienie korzystania ze strony osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności – niewidomym, niesłyszącym czy też osobom ze schorzeniami ruchu. Dla przykładu, osoby niewidome używają oprogramowania (tzw. czytników), które odczytuje to, co inni widzą na stronie internetowej. Z kolei część osób z niepełnosprawnością ruchową obsługuje komputer tylko za pomocą klawiatury, bo mimowolne ruchy kończyn uniemożliwiają precyzyjne korzystanie z myszki. 
 
Na stronie znalazły się udogodnienia dla regularnych dawców, takie jak kalendarium, aktualności, program lojalnościowy. Zadbaliśmy również o elementy zachęcające nowe osoby do oddania krwi. Kalkulator BMI, droga dawcy krok po kroku czy wskazówki żywieniowe pozwalają potencjalnym dawcom zredukować swoje wątpliwości i ułatwić podjęcie decyzji o pojawieniu się w punkcie poboru. Zależało nam na tym, aby strona była przyjazna i zachęcała użytkowników do sięgania po informacje. Treści uzupełnione są spójnymi ilustracjami, które ułatwiają przyswojenie licznych informacji. 

RCKiK strona
RCKIK strona

RCKiK strona
rckik mobile

Odświeżenie materiałów drukowanych 

Krwiodawcy w swoich działaniach kierują się chęcią bezinteresownej pomocy. Mimo wszystko bardzo cieszą się, kiedy ich wysiłek zostaje doceniony. Dlatego nic, co trafia w ich ręce nie może być byle jakie! Dołożyliśmy wszelkich starań, by gadżety były atrakcyjne i estetyczne. Równie duże znaczenie ma to w przypadku materiałów promocyjnych. Chcieliśmy podkreślić ciepły charakter RCKiK. Przyjazny, komunikatywny język i szata graficzna przełamują stereotyp zimnej placówki medycznej. Odzwierciedlają prawdziwą atmosferę i życzliwość pracowników Centrum – poza lekkim, zrozumiałym stresem, wizyta w RCKiK to sama przyjemność! 

RCKIK materiału drukowane
RCKIK materiału drukowane

Media społecznościowe 

RCKiK w Katowicach to miejsce tętniące życiem przez cały rok! Co więcej, pobór krwi odbywa się nie tylko w siedzibie głównej – Centrum zachęca krwiodawców do pojawiania się na licznych ciekawych akcjach w całym regionie. Charakterystyczne ambulanse pojawiają się wszędzie tam, gdzie dzieje się coś wartego uwagi. Dlatego właśnie bieżąca obsługa mediów społecznościowych jest tak istotna – zaangażowani krwiodawcy i potencjalni dawcy powinni być na bieżąco informowani, co w trawie piszczy. Przykładamy do tego szczególną uwagę, dlatego nasze komunikaty odbijają się szerokim echem. Postawiliśmy na budowanie społeczności i pozostawanie z krwiodawcami w nieustannym dialogu. W tym celu stworzyliśmy dla nich dedykowaną facebookową grupę Bliscy Krewni. 

RCKIK social media
RCKIK social media
RCKIK social media

Oznakowanie placówek

Elementem wymagającym ponownego przemyślenia i odświeżenia było oznakowanie placówek. Dotychczasowe rozwiązania były nieintuicyjne i często wywoływały poczucie zakłopotania i zagubienia u osób, które pierwszy raz pojawiały się w Centrum. Komfort krwiodawców był dla nas bardzo ważny – aby go zapewnić, zaprojektowaliśmy oznaczenia ułatwiające poruszanie się po placówkach. Szczegółowe informacje zawarliśmy również na biuletynach informacyjnych. Dzięki temu każdy krwiodawca może teraz zapoznać się z całym procesem korzystając z ulotki. Co więcej, może zabrać ją do domu i pokazać przyjaciołom, jak proste jest oddawanie krwi! Droga dawcy stała się jasna i czytelna. 

RCKIK oznakowanie placówek

Kampania Bliscy Krewni

Olbrzymia część naszej pracy dla RCKiK w Katowicach wiązała się z przygotowaniem długoterminowej kampanii wizerunkowej. Więcej o Bliskich Krewnych przeczytacie tutaj